Reality Kehidupanku

Blogger Boy From Sabah | Kenali Aku Sebagai Mr.K_Boy

Click! Click!

About Me

My photo
Welkam..welkam.. Semoga korang enjoy baca entry-entry aku ya. Kalau nak korang boleh komen, kalau tak pun, just baca jelah ek. Tq. Do come again.

Click! Click!

Followers

Jom Borak Sini

Edit Gambar?

Blogger Boy

Blogger Gurl

Kehidupan??

Mari selami kehidupan seorang blogger boy ...

Renungkan..

Kehidupan ini indah seandainya kita menghargainya dengan sebaik mungkin ...

Kuatkah anda..

Bangkitlah semua untuk mengharungi kehidupan ini ...

Mencari semangat..

Percayalah bahawa kamu adalah yang terbaik. Kerana kamu adalah sebaik-baik ciptaan-Nya ...

Bangkitlah

Jangan mengenal erti putus asa ...

Heeee...sebenarnya aku tak tau nak tulis apa dlam entry kali nih...so, aku tgk2 kat dalam folder gambar...aku nampak gambar time aku makan sagu baru-baru nih...atau kalau kaum (kaum bisaya) aku panggil di sabah...makan ambuyat..cara kami makan lain sikit...meh aku gitau...hehehe

Mula-mula..tepung sagu tu kena campur ngan air hingga menjadi cair, x la cair sangat, ada sukatan jgk...kemudian masak 1 jug air hingga mendidih..pastu campurkan air mendidih tadi dengan tepung sagu yg cair tu..gaulkan sehingga rata...kita akan tau bila sagu tu dah masak...sagu akan jadi macam gum..hehehe nah gum tu la yg dipanggil ambuyat yang kami makan...heeee

Cara makan pula kena guna penyepit atau kaum aku panggil 'sumpit' ermm bukan sumpit yg utk memburu tu k hehe..tak bleh guna sudu sbb memang tak dapat hahahaha...jap aku bagi tengok korang rupa sagu yang dah masak tu k..dan tunjuk camne cara makan sagu tu...

hah...yg kat tengah2 tu la sagu@ambuyat
yg dikelilingi oleh lauk2 and sayur2 heee
menyelerakan kan?
ada ikan rebus, sayur kobis, petai, nyam..nyam..nyam..
hah..cara makan...kena pandai..
cungkil ambuyat tu, and pusing heee,
tu la penyepit yg aku ckp tu..
bila dah cungkil tu..tak bleh telan terus...
kita kena rendam kat kuah baru senang nak telan..
kira kuah tu jadi bahan pelincir heee
kena telan terus..tak perlu gigit2 baru masyukk..hee

So, begitu la caranya nak makan sagu..heehe tapi sekarang sagu tu dah habis..kalau aku nak, kena mintak kirim dari sabah...kat kedah ni xde sagu yg macam kat sabah tu...baru2 ni pun aku dapat makan sebab aku minta kirim kat mak aku di sabah...mahal la klo kirim guna pos, 1 kilo RM16 huhu padahal sikit jew pun...xpe2..nanti fmly akan datang sini..dorang janji nak bawak sagu tu...heee

5 Responses so far.

  1. ~aku boy~ says:

    hehehe
    nanti klo ada peluang g sabah...illy mesti try makan...sedap tau...

  2. Farhana says:

    Boy.. Aritu time ku pi Labuan.. Geng-geng ku dapat jmputan mkan umah orang.. Wakaka.. Dan umah tu masak ambuyat.. Balik mkan tu sume dok cite psal ambuyat.. Aku mampu nengok gambar je laa.. Uhuk uhuk uhuk.. =(

  3. Farhana says:

    Ade lagi ade lagi.. Pastu kan ade soto makasar.. Waaa.. Ko reti masak tak?? Pos anto untuk aku kat ipoh ni ek.. Ko kan boy yg best.. Wakaka..

  4. ~aku boy~ says:

    ler nape tak ikut dorg sekali? heee
    bestkan kat labuan...rindu nak g labuan lagi tau..dulu aku pernah sekolah kat sana..kat sm sains labuan..really miss it..
    ala..nak pos soto tu kat hana...huk3 bila dah sampai kat hana..kompom tak leh makan lagi heeeee

Leave a Reply