Reality Kehidupanku

Blogger Boy From Sabah | Kenali Aku Sebagai Mr.K_Boy

Click! Click!

Funny Pictures

About Me

My photo
Welkam..welkam.. Semoga korang enjoy baca entry-entry aku ya. Kalau nak korang boleh komen, kalau tak pun, just baca jelah ek. Tq. Do come again.







Click! Click!

Followers

Jom Borak Sini

Edit Gambar?

Blogger Boy

Blogger Gurl

Kehidupan??

Mari selami kehidupan seorang blogger boy ...

Renungkan..

Kehidupan ini indah seandainya kita menghargainya dengan sebaik mungkin ...

Kuatkah anda..

Bangkitlah semua untuk mengharungi kehidupan ini ...

Mencari semangat..

Percayalah bahawa kamu adalah yang terbaik. Kerana kamu adalah sebaik-baik ciptaan-Nya ...

Bangkitlah

Jangan mengenal erti putus asa ...

Salam. Surat Berantai? Mesej Berantai? SMS berantai? Aku benggang betol la ngan benda2 macam ni. Hello wahai penggirim yang terpesong. Tolong la sedar sikit. Benda tu TAK BETOL!!! Buat apa percaya! Kamu kan seorang yang terpelajar, boleh jadi sarjana or pendeta kot. Benda-benda macam ni pun boleh percaya ka? Dush! Dush! Dush!

Kita ada agama, seperti yang kita tahu segala yang berlaku dan bakal berlaku tu adalah takdir Tuhan. Semua tu Kerja Tuhan. Kalau dah memang begitu Dia nak. Kita sebagai makhluk yang Dia cipta ni just terima sajalah. Tapi kita boleh minta kat Dia untuk ubah takdir kita tu dengan BERDOA. Bukan dengan forward2 mesej macam tu. Haram jadah betol la!

Bukan apa, tadi aku menerima satu massage dari Facebook. Seperti yang tertera dalam gambar di bawah:
Kalau tak nampak tulisan dia tu. Meh aku kasi tulis semula. Massage tu berbunyi:
"If you love your mum send thie to twenty people. One girl didnt send & her mum died 365 days later. I love my mum. Sorry i cant ignore this....."

Macam cibai tol!. Aku pantang tol kalau melibatkan parents ni. Yelah wahai pengirim oi, kalau ko sayang kat mak ngko bukan begitu caranya nak tunjuk. Kalau setakat sayang pastu forward mesej2 macam tu, baik tak payah!.. Mak ngo tak nampak pun usaha sayang yg ngko tunjuk tuh!
Ni siap ada date line lagi bila nak mati. Macam Malaikat Maut jer. Takkan Malaikat Maut yang hantar ni kat ngko utk menggertak ko supaya curahkan kasih sayang ko kat mak ko? ceh.. Sampah tol!.... buat penuh inbox fb aku jer!
Aku ada baca artikel dari Jabatan Agama Islam Selangor dalam Soal Jawab Agama yang dijawab oleh Datuk Dr. Mashitah Ibrahim cakap surat berantai boleh menjejaskan akidah. Walaupun artikel kat bawah ni tak sama ngan cerita aku kat atas tu, tapi alkisahnya dan jalan cerita lebih kurang sama. Kata Dr. Mashita:

"surat berantai atau surat beracun jika dilihat sebagai surat peringatan untuk orang lain supaya tidak lalai akan perintah Allah dan sentiasa melakukan kebaikan, boleh dianggap sebagai jalan dakwah.

Namun, unsur syirik di dalamnya menyebabkan orang yang mempercayainya menjadi sesat. Unsur syirik itu ialah percaya surat itu ada kuasa tersendiri memberi untung pada yang mencetak dan bala pada yang ingkar mencetaknya.

Ia seumpama tangkal yang ada kuasa memberi kebaikan atau malapetaka dan malang. Sesiapa yang percaya ada kuasa lain memberi kebaikan dan keburukan pada dirinya; ia adalah unsur syirik yang boleh menggugat akidah.

Soal siapa mati dalam iman dan berapa ribu jumlah mereka adalah kuasa Tuhan, tiada keperluan untuk kita mengetahuinya, tetapi lebih baik bersiap untuk mati dalam iman.

Jangan turut serta sebarkan dengan niat mengelak bencana yang bakal menimpa (jika engkar menyebarkannya melalui surat atau SMS) kerana ia mungkin menggugat akidah kita."

Korang renung-renungakanlah wahai orang yg terpesong!


Footnote: Kamu mesti pernah dapat mesej2 camni. Jangan terpengaruh ya! Qada dan Qadar tu Tuhan yang tentukan.

Leave a Reply