Reality Kehidupanku

Blogger Boy From Sabah | Kenali Aku Sebagai Mr.K_Boy

Click! Click!

Funny Pictures

About Me

My photo
Welkam..welkam.. Semoga korang enjoy baca entry-entry aku ya. Kalau nak korang boleh komen, kalau tak pun, just baca jelah ek. Tq. Do come again.







Click! Click!

Followers

Khazanah Tulisan Ku

Jom Borak Sini

Edit Gambar?

Blogger Boy

Blogger Gurl

Kehidupan??

Mari selami kehidupan seorang blogger boy ...

Renungkan..

Kehidupan ini indah seandainya kita menghargainya dengan sebaik mungkin ...

Kuatkah anda..

Bangkitlah semua untuk mengharungi kehidupan ini ...

Mencari semangat..

Percayalah bahawa kamu adalah yang terbaik. Kerana kamu adalah sebaik-baik ciptaan-Nya ...

Bangkitlah

Jangan mengenal erti putus asa ...

Berapa ramai yang tahu pasal info ini??? Korang pernah dengar atau baca tak pasal "HPV penyebab serangan ketuat gential". Kalau ada yang tahu, baguslah, kepada mereka yang belum tahu, mari luangkan masa sedikit untuk menambah ilmu. Agak penting jugak untuk kita tahu.

KETUAT GENITAL merupakan sejenis penyakit atau virus yang jarang disebut pada khalayak ramai, yang pasti pengidapnya tidak kira usia atau jantina. Virus ni berjangkit melalui darah atau hubungan seks tidak kira pasangan lelaki perempuan atau sebaliknya. Fenomena ini bukanlah satu perkara yang luar biasa, tetapi telah menuar ssekian lama.

KETUAT GENITAL atau nama saintifikinya dikenali sebagai (Condyloma Acuminata) adalah sejenis virus berpunca dari Human papillomavirus (HPV) jenis 6 dan 11 menyerang pada alat kemaluan seseorang dalam beberapa bulan atau minggu selepas mendapat serangan.

Ia kerap berlaku pada mereka dalam lingkungan umur 18 hingga 28 tahun. Golongan remaja 15 hingga 19 juga berisiko dijangkiti HPV. Bagi kaum lelaki gejala ini timbul pada bahagian sulit/ zakar/ skrotum serta celah kelengkang atau paha.

Antara tanda-tanda awal kepada kaum lelaki seperti gatal-gatal penis, skrotum dan bahagian anus. Selain menghindari seks bebas, ketuat genital ini boleh dirawat dengan ubat vaksin HPV. Ia dikatakan mampu memberikan perlindungan mengikut keadaan pesakit.

INFO:
  • Kajian antarabangsa, 166 lelaki dan perempuan yang dijngkiti HPV mengakui rasa gelisah, malu, dan marah yang tinggi serta kemerosotan aktiviti dan nikmat seksual.
  • 2/3 pasangan yang mengadakan hubungan seks dengan pasangan yang ada ketuat genital akan dijangkiti penyakit ini
  • Pertubuhan Kesihatan Sedunia menganggarkan bahawa terdapat 32 juta kes ketuat genital yang baru di seluruh dunia setiap tahun.
  • Di Malaysia, penghidap tertumpu pada umur antara 9 hingga 26 tahun.
  • 25-67 peratus kes yang sudah sembuh akan dijangiti semula dalam tempoh 3 bulan. Kadarnya meningkat sehingga 67 peratus sewaktu pemerhatian.

Jadi, adakah anda salah seorang daripada penghidap penyakit ini??? Jika ya.. Jangan berlengah lagi, sila dapatkan rawatan dengan segera di klinik-klinik berdekatan.


note: Kesihatan menjamin keluarga yang bahagia. haha

Leave a Reply