Reality Kehidupanku

Blogger Boy From Sabah | Kenali Aku Sebagai Mr.K_Boy

Click! Click!

About Me

My Photo
Welkam..welkam.. Semoga korang enjoy baca entry-entry aku ya. Kalau nak korang boleh komen, kalau tak pun, just baca jelah ek. Tq. Do come again.

Click! Click!

Followers

Khazanah Tulisan Ku

Jom Borak Sini

Edit Gambar?

Blogger Boy

Blogger Gurl

Kehidupan??

Mari selami kehidupan seorang blogger boy ...

Renungkan..

Kehidupan ini indah seandainya kita menghargainya dengan sebaik mungkin ...

Kuatkah anda..

Bangkitlah semua untuk mengharungi kehidupan ini ...

Mencari semangat..

Percayalah bahawa kamu adalah yang terbaik. Kerana kamu adalah sebaik-baik ciptaan-Nya ...

Bangkitlah

Jangan mengenal erti putus asa ...

Salam. Hari ini aku nak post lagi cerita pasal ilmu hitam di Sabah. Mungkin ada yang sudah membaca kisah ilmu hitam yang aku tulis beberapa hari la iaitu Ilmu Hitam Part 1. Aku dapat 2, 3 respon mengenai apa yang aku tulis hari tu. Tapi, hairan ya. Kenapa dia tak comment kat entry tu saja ya? Dia siap bagi amaran, jangan percaya pada perkara-perkara karut ni. Huhu Bukan aku tak percaya. Tapi kena tahu jugak. Seperti yang aku bagitahu dalam entri Fahami Ilmu Sihir/ Hitam tu apa. Nampak sangat dia tak baca. huhu Tak mengapa la. Hari ni aku nak cerita pasal Ilmu Bitas dari suku kaum bisaya.

Perkataan Bitas mungkin sudah popular dalam kalan kaum Bisaya di Daerah Beaufort (Kampung saya). Bitas, merupakan satu ilmu yang sangat ditakuti dan mangsa adalah kaum lelaki. Yang mana, sesiapa yang terkena ilmu ini akan merasakan kemaluannya tiada atau menghilang kemudian mangsa akan merasa kemaluannya tumbuh di dahi. Ilmu Bitas ini sangat popular pada zaman dahulu. Dan kemungkinan besar masih lagi diamalkan pada zaman ini, cuma agak kurang.

Bukan nak kata kaum aku ni kejam. Tidak beragama atau sebagainya. Tapi semua itu biasanya terjadi berpunca daripada mangsa itu sendiri. Sebagai contoh, jika mangsa itu bermulut lezer, sombong dan lain-lain. Kemudian ada yang tidak senang dengan perangai itu. Maka mangsa itu akan ‘diajar’ untuk beradap sopan ketika berada di tempat orang. Selain itu, Ilmu ini juga digunakan untuk member pengajaran kepada lelaki agar jangan mempermain-mainkan anak gadis mereka.

Pernah berlaku satu kes dahulu, yang mana seorang pemuda (tentera) yang berasal dari semenanjung Malaysia telah bercinta dengan seorang gadis dari kaum ini (jangan hairan sebab gadis-gadis dari kaum bisaya memang canti-cantik) kemudian mereka si lelaki berjanji akan mengahwini gadis itu. Tetapi akhirnya, gadis itu hanya dipermain-mainkan oleh si lelaki tadi setelah beliau dapat apa yang beliau nak. Dikhabarkan setelah lelaki itu balik ke semenanjung, beliau telah menderita kerana beliau merasakan bahawa kemaluan beliau telah menghilang dan tumbuh di dahi. Kalau pun tidak membawa maut, mungkin lelaki itu telah menjadi gila.

Heran, kenapa kemaluan boleh jadi begitu? Sebenarnya, orang yang terkena bitas ni sahaja yang merasakan kemaluan beliau telah menghilang. Tetapi sebenarnya kemaluan tu masih berada di tempat yang sama. Hal ini, terjadi sebab mata beliau telah ditutup oleh bomoh yang mengenakan beliau. Tapi, terpulang pada bomoh itu juga, kadang-kadang mereka akan membuatkan kemaluan kelali terutama zakar akan masuk kedalam perut hingga meninggal kepala zakar sahaja kelihatan. Hal ini yang boleh membawa maut. Tak pun, mungkin bomoh tersebut hanya mahu membuatkan mangsa menjadi gila dan tidak berkahwin dengan mana-mana perempuan selepas itu.

Cara mengubatinya pula, hanya bomoh yang membuat sahaja boleh mengubatinya. Mungkin ada petua-petua yang digunakan untuk mengubati ilmu ini seperti menggunakan bekas pinang dan lain-lain la. Tapi ada jampi-jampi yang perlu di baca. So, kalau korang tahu jampi tu tak kisah la. Kalau tak tahu, apa kes?? Hah, tu la..aku pernah dengar cerita juga, siapa yang kena ilmu ni, dia mesti mecari bomoh yang mengenakannya tu dalam masa-masa tertentu. Ada dalam masa 24 jam, 3 hari, 5 hari dan seminggu. Bergantung kepada masa yang bomoh tu nak. Tapi memang mangsa tidak tahu berapa lama tempoh yang dia ada. Andai dalam masa itu si mangsa tidak bertindak, so mungkin innalillah la jawabnya.. huhu So, kalau dah rasa-rasa terkena tu, bertindak la cepat kalau tidak mahu nyawa melayang.

So, jangan cuba mempermainkan orang bisaya. Tapi aku ok. Sebab aku tak tahu ilmu tu. Haha Well, orang bisaya ni akan jadi sangat baik kalau korang tidak sombong dan suka berkawan dengan mereka. Tapi, kalau orang tu jahat dengan mereka, mereka lagi jahat dari orang tu. So, Jaga perangai dan tingkah laku. Dan yang sangat penting, jangan sesekali cuba untuk merosakkan anak dara dari suku kaum bisaya di Sabah. Kalau nak merasa kemaluan terletak di dahi, try la. Hehe Tapi mungkin juga kaum lain ada mempelajari ilmu ini. Tidak mustahil bukan.

15 Responses so far.

  1. sukahaha says:

    jaga2 sblm terkena hehe..


    jemput sini yer hehe..
    Blog Matdin

  2. Ujang9897 says:

    byk gak ilmu hitam nie ek

  3. ujang...
    ada banyak lagi ni...huhu
    cuma tak tau nak cerita camne

  4. seram ker? emm... hahaha
    relek je.. kena pandai bawa diri udah..

  5. xpernah dngar ni sume. huhu. takut je bile bace.

  6. kalu pompuan ilmu ni x masuk..haha
    just for info je...pengetahuan am... hahaha

  7. Anonymous says:

    Ade seorg lelaki dr semenanjung dah berkahwin. Buat hubungan sulit dgn cikgu perempuan dr kaum ni.. Satu kluarga perempuan tu dtg semenanjung bwk blk lelaki tu & guna ilmu ni kat lelaki tu.. X sempat ceraikan isteri, terus x blk2.. Kisah benar berlaku kat aku..

  8. miske says:

    confirm masuk neraka la jawabnya.. bagi mereka yg amalkn ilmu ni, kenakn kt orang..

    jgnla feeling2 tuhan, pakai jin wat sihir..

  9. Anonymous says:

    tahu xpe.. ajal maut di tangan tuhan, bkn kat tgn bomoh tu.. walu ap pn kesilapan manusia,walau ap pn alasannya tapi xleh la nk jdkn sesatu yg seperti itu sebagai alasan untuk menghukum dan jika itu alasannya dlm kita tidak sedari akan menutup kesalahan pengamal tersebut sebagai pegamail ilmu hitam yang semestinya menyesatkan. ingat,syaitan itu berjanji akan menyesatkan anak adam. dari sudut seperti mana skali pn dan tanpa kita sedari jika tidak berhati-hati dan berfikir, mungkin akan menyesatkan kita juga. wallahualam.

  10. bkn bomoh boleh matikan...hanya Allah boleh matikan...

  11. Eve Kt says:

    hello bro... kasi kenal bh aku sama tu bomoh..
    adaku mau kasi kena ni kemaluan p dahinya...
    bikin panas.. hahahaha

  12. Anonymous says:

    Tapi tidak dinafikan, semua tu adalah syirik... Tapi kena ingat, di Sabah dan Sarawak ramai yang bukan beragama Islam.. So faham2 je laa.. :) Tapi kadang nk kesiankan mamat askar tu pun x boleh jugak.. :) Pergi ke tempat orang, jagalah adab susila... Jangan takbur.. Jangan celupar... dan paling penting, jangan kacau masyarakat tempatan.. :) Susah nanti kalau orang tak puas hati ngan kita.. Kalau pakai cara kasar, polis boleh kesan malah ada akta boleh sabit kesalahan.. Tapi kalau pakai cara halus, ada akta ke nak sabit kesalahan?? ermmm... tak kira dari mana asal kita... jaga adab di tempat orang.. tu je penting... :)

  13. Boleh tlg x? Adik Sy dianiaya suami nye..dan mgabaikan Adik Sy..xblk dan bertanggjugjwb.lpe trus.nk buat suaminye blk.lpas ape yg Adik Sy da bersalin N bkorban utk die

  14. Anonymous says:

    hebat2 ar ilmu setan... :-) harap2 smuanya mengenal tuhan..

Leave a Reply